Najlepsze sposoby na przewiezienie roweru samochodem

2019-08-19

Wybierając się w daleką podróż często zabieramy ze sobą dużą ilość bagażu, a wśród niego rzeczy, które najbardziej lubimy i które przydadzą się nam w trakcie wycieczki. Wśród nich znajdują się także rowery, bez których zapaleni rowerzyści nie wyobrażają sobie urlopu. Jednak jak przewieźć rower setki kilometrów dalej, jeśli chcemy wybrać się samochodem i w jaki sposób zabezpieczyć ten cenny dla nas ładunek?


Porą, kiedy najczęściej podróżujemy jest lato. W sezonie urlopowym, gdy dopisuje nam pogoda często wybieramy do odwiedzenia tereny, które nas zadziwiają malowniczymi widokami i urokliwymi miejscami. Poruszanie się między nimi na piechotę zajmuje zbyt dużo czasu, a jazda samochodem bywa niemożliwa. Z tego względu decydujemy się na zabranie ze sobą rowerów. To właśnie nimi bez przeszkód można dojechać w odległe leśne zakamarki.


Istnieje kilka sposobów na przetransportowanie rowerów samochodem. To jaką metodę wybierzemy, zależy od wielkości naszego samochodu i środków finansowych, jakie chcemy przeznaczyć na dodatkowe wyposażenie.


Rower schowany w bagażniku samochodowym


Zdecydowanie najtańszym sposobem przewiezienia roweru samochodem jest schowanie go w bagażniku. Takie rozwiązanie pozwala na uniknięcie kosztów związanych z zakupem dodatkowych mocowań, jednak łatwe przewiezienie możliwe jest przy użyciu większych samochodów. Małe pojazdy mają zdecydowanie mniejsze bagażniki i transport nimi rowerów może spowodować, że do bagażnika nie zmieszczą się inne bagaże, które przydadzą się podczas wyprawy. Trzeba liczyć się także z koniecznością złożenia tylnych siedzeń, co dodatkowo ogranicza liczbę pasażerów. Jeśli wybieramy się w podróż sami lub z jednym pasażerem, nie stanowi to dla nas problemu. Inaczej jest w przypadku zabraniu jeszcze dodatkowych osób. Jeśli mamy duży samochód, w którym możemy postawić rower „na stojąco” możemy kupić stojaki do bagażnika auta zapewniające stabilne postawienie roweru.


Chowając rower do bagażnika prawdopodobnie będziemy musieli odkręcić przednie i tylne koło, co zmniejszy zajmowaną przez rower powierzchnię. Pamiętajmy o zabraniu ze sobą zestawu kluczy by po dotarciu na miejsce móc ponownie złożyć rower. Zapominalscy będą musieli zapomnieć o jeździe rowerem po malowniczych szlakach lub poszukać sklepu z narzędziami.


Chowając rower do bagażnika powinniśmy zadbać o to by był odpowiednio zabezpieczony. Przypięcie go linkami nie tylko pozwoli na zabezpieczenie roweru przed zniszczeniem, ale przede wszystkim uchroni nas przed przedostaniem się jego części do strefy z osobami jadącymi i tym samym spowodowaniem wypadku przez nadlatujące elementy. Z pozoru błaha rzecz staje się czymś niezwykle ważnym, jednak nie każdy o tym pamięta.


Jazda po błotnistych terenach wiąże się z ubrudzeniem kół roweru. Jeśli nie chcemy dodatkowo zabrudzić środka samochodu dobrym sposobem będzie włożenie rowerów do pokrowców albo położenie ich na plandece lub specjalnie przygotowanym kocu. Ten drobny zabieg sprawi, że po powrocie nie spędzimy długiego czasu na czyszczeniu tapicerki, a ograniczymy się jedynie do uprania pokrowca w pralce.


Bagażnik rowerowy na dachu samochodu


Kolejnym często spotykanym rozwiązaniem jest montowanie bagażnika rowerowego na dachu samochodu. Szczególnie polecane jest to osobom posiadającym niskie samochody – założenie bagażnika na dach wysokiego samochodu powoduje dużo utrudnień, nie tylko wynikających z komplikacji wiążących się z zamocowaniem roweru na dużej wysokości (konieczne może być nawet wykorzystanie drabiny), ale i z samego faktu, że tak duży pojazd będzie miał trudności z przejechaniem pod niektórymi mostami z dodatkowym podwyższeniem w postaci wysokości roweru. Dlatego mocując rowery na dachu samochodu zwracajmy uwagę na to, gdzie chcemy wjechać tak wyposażonym pojazdem – wjazd na parkingi podziemne na terenie galerii handlowych lub przejechanie pod bardzo niskim wiaduktem może być niemożliwe.

Przymocowanie bagażnika rowerowego na dachu możliwe jest poprzez zamontowanie go na wcześniej założonych dwóch poprzeczkach. Mocowanie do bagażnika polega na przypięciu kół i ramy roweru lub widelca do bagażnika. Kupując bagażnik rowerowy na dach dobrze jest wybrać lepszy sprzęt, ponieważ pęd, który powstaje podczas pokonywania trasy samochodem jest na tyle duży, że źle przymocowany rower może spaść z dachu i rozbić się. Również słabej jakości bagażnik w takim wypadku może nie wytrzymać siły wiatru. Zwiększenie oporu powietrza wpływa także na zwiększenie zużycia paliwa i na jakość jazdy. Wybierając uchwyty bagażnika warto zwrócić uwagę na materiał z jakiego zostały zrobione – pokrycie metalowych elementów gumą lub innym tworzywem zabezpiecza rower przed porysowaniem.

Przykładami bagażników na dach sprawdzających się w trasie i polecanych przez użytkowników bagażników rowerowych są bagażniki polskiej firmy Taurus – Taurus IV i Taurus BikeUp Pro. Jeden uchwyt bagażnika Taurus IV pozwala na dobre przypięcie jednego roweru o maksymalnej wadze 15 kg. Masa uchwytu wynosi jedynie 3 kg, więc bez problemu możemy zamontować na dachu samochodu kilka takich uchwytów. Pasuje do wszystkich rodzajów kół i do ram o średnicy 25-70 mm. Wyposażony został w przesuwne podstawki pod koła wraz z paskami zębatymi z tworzywa pozwalającymi na łatwe zamocowanie rowerów o różnej długości.


Taurus BikeUp Pro to przykład drugiego godnego polecenia bagażnika rowerowego na dach samochodu. Pozwala na zamocowanie jednego roweru do 17 kg. Jego waga wynosi 3 kg. Umożliwia przewiezienie rowerów o dowolnej szerokości kół z ramami o średnicy 30-60 mm. Posiada dodatkowo zamki w uchwycie zabezpieczające rower i uchwyt przed kradzieżą.

Jazda samochodem z bagażnikiem na dachu ma sporo zalet. Niewątpliwą jest duża ilość miejsca w środku samochodu – montując bagażnik na dachu nie musimy wkładać roweru do środka, dzięki czemu mamy duży zapas miejsca na bagaże. Jest to idealne rozwiązanie dla osób chcących zapakować dużo dodatkowego sprzętu lub ubrań na zmianę. Także liczba osób jadących w samochodzie nie musi być ograniczana. Widoczność podczas jazdy nie jest w żaden sposób zmniejszona, co jest dodatkowym atutem przemawiającym za bagażnikiem rowerowym na dachu samochodu. Mamy łatwy dostęp do tylnego bagażnika samochodu, więc bez problemu wyjmiemy swoje rzeczy, a poprzeczki zamontowane na dachu można w późniejszym czasie wykorzystać także do przewozu innych rzeczy.


Nim zamontujemy rowery na bagażniku dachu samochodu musimy sprawdzić jaka jest maksymalna nośność samego dachu, bagażnika oraz jaka jest waga rowerów, które mają być zabrane w trasę. Zbyt duży ciężar może uszkodzić nam samochód. Wówczas radość ze wspólnego wyjazdu przemieni się w gorzki żal i pretensje do innych.


Samo poruszanie się tak doposażonym samochodem wymaga większego skupienia na drodze – podczas pokonywania zakrętów należy znacznie zwolnić i uważać nie tylko na parkingi podziemne czy wiadukty, ale i na zwisające gałęzie, o które łatwo można zahaczyć rowerem. Sam samochód staje się bardziej wrażliwy na podmuchy wiatru, dlatego powinniśmy ograniczyć maksymalną prędkość z jaką jedziemy.


Bagażnik rowerowy na hak


Bagażnik rowerowy na hak jest kosztownym rozwiązaniem, jednak tak przymocowane rowery zapewniają najlepszy dostęp do samochodu. Niestety jeśli nie mamy pojazdu wyposażonego w hak holowniczy, musimy go dorobić. Hak przyda się nam nie tylko do zamocowania bagażnika na rowery – w przyszłości można go wykorzystać m.in. do podczepienia przyczepki. Ten rodzaj bagażnika na rowery jest najbardziej uniwersalny i będzie pasować do każdego typu samochodu wyposażonego w hak holowniczy.

Bagażnik na hak montuje się za pomocą specjalnego uchwytu. Platforma pozwala na zabranie za jednym razem kilku rowerów. Dodatkowo ułatwia dostęp do bagażnika samochodowego – istnieją nawet bagażniki z opcją odchylenia, co dodatkowo zwiększa łatwość otwarcia bagażnika w aucie. Sam montaż jest prosty i szybki, nie powoduje zarysowania klapy samochodu.

Dobrym przykładem bagażnika rowerowego na hak samochodu jest bagażnik Taurus Basic Plus, który w zależności od opcji pozwala na przewiezienie 2 lub 3 rowerów jednocześnie. Maksymalna ładowność dla dwóch rowerów wynosi 30 kg, a sam bagażnik waży 15 kg. Maksymalna waga jednego roweru nie może przekroczyć 20 kg. Uchwyt jest uchylny, dzięki czemu pozwala na łatwiejszy dostęp do bagażnika samochodowego. Wyposażony został w komplet świateł i miejsce na tablicę rejestracyjną. Wtyczka zasilająca światła 13 PIN zapewnia dodatkowe światła: przeciwmgielne i wsteczne. Do samochodów z wtyczką 7 PIN należy zastosować przejściówkę 7/13, aby światła prawidłowo działały (wówczas opcja dodatkowych świateł przeciwmgielnych i wstecznych jest wyłączona).


Użycie bagażnika na hak wymaga wyrobienia dodatkowej, trzeciej tablicy rejestracyjnej, którą należy do niego przyczepić. Dzięki temu rejestracja będzie dobrze widoczna, a my spokojnie będziemy podróżować bez obaw o dostanie mandatu za przysłonięcie tablicy. Ważne jest także, żeby bagażnik, który wybierzemy i zamontowane na nich rowery nie przysłaniały nam tylnych świateł w samochodzie. Kupić możemy także przyczepkę wyposażoną w dodatkowe światła.


Bagażnik rowerowy na hak z umieszczonymi na nim rowerami zasłania częściowo tylną szybę samochodu, ograniczając widoczność. Zwiększa także długość pojazdu. Parkując musimy o tym pamiętać, aby nie uszkodzić rowerów. Korzystanie z czujnika parkowania w takim wypadku będzie utrudnione. Zaletą tego typu rozwiązania jest zużywanie znacznie mniejszej ilości paliwa niż w przypadku bagażników montowanych na dachu.


Przyczepa samochodowa


Ostatnim proponowanym przez nas rozwiązaniem jest wykorzystanie przyczepy samochodowej do przewiezienia rowerów. Tym sposobem możemy zabrać ich dużą ilość, nie martwiąc się o brak miejsca. Dodatkowo w przyczepie zmieszczą się także bagaże, które nie weszły już do samochodu. Jedynym wymogiem niezbędnym do przewiezienia rowerów w przyczepie jest posiadanie haka holowniczego w samochodzie. Sam zakup przyczepy jest dość kosztowny, jednak chcąc ograniczyć wydatki finansowe możemy wypożyczyć taką przyczepkę.


Przyczepka musi posiadać tablicę rejestracyjną i mieć ubezpieczenie OC. Na przyczepę lekką o dopuszczalnej masie całkowitej nie większej niż 750 kg wystarczy posiadanie prawa jazdy kat. B. Jazda z cięższą przyczepą wymaga zrobienia dodatkowych uprawnień.


Poruszając się samochodem z przyczepą musimy nabrać odpowiedniej wprawy by szybko i łatwo zaparkować samochód. Przyczepka utrudnia to zadanie, a do zaparkowania potrzebujemy znacznie więcej miejsca niż jadąc samym samochodem. Zwiększona masa auta wpływa także na pochłanianie dodatkowej ilości paliwa, dlatego nie powinniśmy się dziwić, jeśli koszty trasy znacznie wzrosną. Wkładając rowery do przyczepy powinniśmy je dobrze zabezpieczyć – przypięcie pasami pozwoli na zapewnienie ich stabilności i uniemożliwi przesuwanie się. Dzięki temu mamy pewność, że rowery dotrą całe na miejsce i będą czyste (schowanie rowerów pod plandeką uchroni je przed zabrudzeniem pyłami i nadlatującymi owadami).


Tak szeroki zakres możliwości przewiezienia rowerów i wykorzystania bagażników rowerowych pozwoli każdemu na wybranie najodpowiedniejszej dla siebie opcji. Kupując dobry bagażnik rowerowy warto zwrócić uwagę na jakość jego wykonania. Pokrycie konstrukcji tworzywem pozwoli na zabezpieczenie roweru przed ewentualnym zarysowaniem podczas montażu lub w trakcie jazdy po wyboistej drodze. Ponadto chcąc dodatkowo zabezpieczyć rower przed kradzieżą warto zainwestować w bagażnik rowerowy z wbudowanym zamkiem. Wówczas złodziej podchodzący do samochodu nie będzie mógł odpiąć roweru, a my mamy pewność, że zostawiając samochód na chwilę i idąc do sklepu, zastaniemy rower na miejscu.