Jak właściwie zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Kilka sposobów, które każdy powinien znać

2019-10-28

Rower jest dla wielu zapalonych rowerzystów czymś więcej niż zwykłym przedmiotem, którego strata nie wywoła w nich smutku. Dobry rower albo rower, który posiadamy od lat i przywiązaliśmy się do niego to rower, za którego zabezpieczenie jesteśmy w stanie sporo zapłacić. Bez względu na to ile kosztował nasz rower – 400 zł czy 4000 zł – warto zadbać, żeby nie stał się łatwym łupem dla złodziei. Co zrobić, żeby móc spokojnie pozostawić rower i nie bać się, że go stracimy? I w jaki sposób zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Oraz jak postąpić, żeby nie stać się ofiarą przestępstwa?


Miejsce, w którym zostawiamy rower


Wiele osób chcąc zabezpieczyć rower przed kradzieżą rozpoczyna ochronę roweru od zakupu odpowiedniej blokady. Jednak sama blokada do roweru nie jest wystarczającym narzędziem do uratowania roweru od kradzieży. Ważną sprawą jest wybór odpowiedniego miejsca, w którym pozostawiamy rower. Zostawienie nieprzypiętego jednośladu na klatce schodowej czy w piwnicy nie jest dostatecznym rozwiązaniem. Dobrze przygotowani złodzieje bez trudu dostaną się do środka bloku i ukradną upatrzony rower. Warto również w takim miejscu przypiąć go blokadą, dodatkowo chroniąc przed złodziejami.


Wybierając miejsce, w którym chcemy zostawić rower, dobrze jest wziąć pod uwagę ruchliwe miejsca z monitoringiem, który może odstraszyć potencjalnych złodziei rowerów. Niedoświadczeni rabusie, którzy czekają na okazję, będą unikać takich miejsc, bojąc się, że zostaną nagrani na monitoringu i rozpoznani lub złapani na gorącym uczynku. Niestety bardziej doświadczeni złodzieje, którzy specjalizują się w kradzieżach rowerowych, z łatwością mogą rozbroić zabezpieczenie w kilka sekund i odjechać niepostrzeżenie rowerem.


Przypinają rower za pomocą zabezpieczenia należy przede wszystkim zwrócić uwagę do czego go przypinamy. W internecie znajdziemy wiele wyśmiewających filmików pokazujących, jak ludzie pozostawiają rower przypięty do niskiego słupka, gdzie wystarczy trochę podnieść do góry rower by odczepić go. Dlatego pamiętajmy, że zostawiając rower trzeba przypiąć go do odpowiedniego stojaka, płotu, wysokiego słupa lub barierki uniemożliwiającej łatwe odłączenie od niej roweru.


Pozostawienie nieprzypiętego i niepilnowanego roweru nawet na chwilę w celu zrobienia szybkich zakupów jest złym rozwiązaniem. Jak mówi znane polskie przysłowie „okazja czyni złodzieja”. O ile nawet mało solidna blokada odstraszy rabusia to pozostawienie roweru bez zabezpieczenia na pewno będzie kusiło niejedną osobę.


Rodzaje zabezpieczeń


Wybór odpowiedniego zabezpieczenia wydaje się łatwym zadaniem. W każdym większym sklepie znajdziemy dużo rodzajów blokad rowerowych. Ich ceny wahają się od kilkunastu do kilkuset złotych. Niestety te najtańsze niejednokrotnie wykonane są ze słabych materiałów umożliwiających szybkie przecięcie zabezpieczenia rowerowego lub łatwe otworzenie czy podważenie zamka. Nim wybierzemy blokadę rowerową dobrze jest zapoznać się z opiniami innych użytkowników, które bez problemu znajdziemy w internecie. Dzięki temu unikniemy zakupu blokady rowerowej niespełniającej swojego zadania, a będącej jedynie swego rodzaju „straszakiem”. Jeśli chcemy kupić dobrą blokadę rowerową, trudną do przecięcia, z ciężkim do sforsowania zamkiem, warto wziąć pod uwagę ofertę specjalistycznych sklepów rowerowych, proponujących dobrej jakości akcesoria rowerowe. Poniżej przedstawiamy kilka rodzajów blokad rowerowych.


U-lock


U-lock to najlepszy rodzaj blokad rowerowych dostępnych na rynku. Ich budowa sprawia, że przecięcie blokady jest stosunkowo trudne i złodziej musiałby się mocno napocić, żeby to zrobić. Blokada U-lock składa się ze stalowego pałąka w kształcie litery U i zamka – stąd jej nazwa. Najlepsza blokada typu U-lock to taka, w której średnica stalowego pałąka ma minimum 12 milimetrów. Blokada ta jest sztywna, dlatego zajmuje sporo miejsca, a najlepszym sposobem do jej przewiezienia jest podczepienie do ramy roweru.


Łańcuch


Zabezpieczenie w postaci łańcucha plasuje się na drugim miejscu w naszym rankingu najlepszych zabezpieczeń rowerowych. Solidny łańcuch będzie nie lada wyzwaniem dla złodziei. Dużą zaletą łańcucha jest jego długość. W przeciwieństwie do zabezpieczeń typu U-lock, ogniwa łańcucha łatwo zmieniają swoje położenie umożliwiając swobodne zapinanie nawet dwóch rowerów. Przewożąc łańcuch bez problemu zmieścimy go do plecaka lub owiniemy dookoła ramy. Łańcuch często jest schowany w materiałowym rękawie, chroniącym rower przed zarysowaniem lakieru. Niestety do jego wad należy zaliczyć dużą wagę sięgającą nawet 2 kg czy 4 kg. Im grubsze ogniwo łańcucha, tym daje lepsze zabezpieczenie.


Zabezpieczenie składane


Zabezpieczenia składane są pośrednim zabezpieczeniem między blokadą U-lock a łańcuchem. Jak sama nazwa mówi, zabezpieczenie to łatwo jest złożyć, dzięki czemu zajmuje mało miejsca i da się łatwo transportować. Jest dużo lżejsze od łańcucha i umożliwia znacznie łatwiejsze przypięcie roweru niż za pomocą U-lock. Połączenia pomiędzy poszczególnymi elementami zabezpieczenia składanego tworzą nity, które są najsłabszym punktem blokady. Dlatego wybierając zabezpieczenie składane należy wybrać takie, które posiada dobre nitowania, aby uniemożliwić ich łatwe przecięcie.


Linka


Linka stanowi najsłabszą ochronę roweru. W przeciwieństwie do poprzednio wymienionych blokad, ten rodzaj zabezpieczenia rowerowego łatwo przeciąć za pomocą odpowiednich narzędzi. Doświadczony złodziej bez trudu sobie z nią poradzi. Jednak linka na pewno odstraszy osoby czyhające na okazję i pozwoli na ochronę roweru pozostawionego na krótki czas. Stalowa linka zazwyczaj powleczona jest plastikową osłoną chroniącą rower przed zarysowaniem. Wygląda bardzo estetycznie i ze względu na możliwość wyginania łatwo nią przypiąć rower. Przewożenie linki jest bardzo łatwe, zajmuje mało miejsca, jest stosunkowo lekka i bez problemu można ją owinąć dookoła siodełka.


Blokada na koło roweru


Blokada na koło roweru to dodatkowy sposób zabezpieczenia, który powinien zostać wsparty blokadą przypinającą ramę roweru. Blokada ta pozwala na unieruchomienie roweru, dlatego złodziej podczas ucieczki nie będzie mógł nim ruszyć. Zakładana jest na obręcz oraz oponę uniemożliwiając jazdę. Często jest wykorzystywana w rowerach miejskich. W przypadku rowerów z drogimi obręczami, same koła mogą być łakomym kąskiem. Blokada na koło zapobiegnie także zdjęciu takiego koła.


Rodzaje zamków


Solidne blokady rowerowe mają zamki, które trudno otworzyć bez klucza. Złodzieje znają najróżniejsze sposoby na odbezpieczenie roweru. Potrafią podważać zamki lub otwierać je cienkim pręcikiem. Dobrej jakości blokady posiadają zamki, które ciężko odblokować bez właściwego klucza. Wśród rodzajów zamków można wymienić zamki na klucz oraz zamki szyfrowe.

Zamki na klucz są powszechnie stosowane w blokadach rowerowych. Do skopiowania niektórych kluczy potrzebna jest karta kodowa, bez której nie można dorobić dodatkowego klucza. Zamki na klucz często schowane są pod osłoną zapobiegającą ubrudzeniu zamka lub jego zamoczeniu. Zamki szyfrowe otwierane są przy użyciu ciągu liczb ustawianych w odpowiedniej kolejności. Ich zaletą jest to, że aby je otworzyć wystarczy zapamiętać kod – nie potrzebujemy kluczyka, który możemy zgubić lub zapomnieć zabrać ze sobą.


Alarm do roweru


Dla osób lubiących technologiczne rozwiązania ciekawym sposobem na odstraszenie złodziei jest alarm rowerowy, który można w łatwy i szybki sposób zamontować. Alarm uruchamia się w momencie poruszenia rowerem, a głośny dźwięk syreny słyszalny jest z dużej odległości. Można wyłączyć go przy pomocy pilota. Alarm rowerowy można użyć także jako lokalizator rowerowy – na rynku dostępne są niektóre modele posiadające sygnalizator GPS, wskazujący dokładną lokalizację jednośladu.


Jak przygotować się na wypadek kradzieży?


Mimo wszelkich starań czasami nie da się uchronić przed kradzieżą. Jednak chcąc odzyskać rower, warto podjąć kilka kroków ułatwiających jego odebranie. Kupując rower należy spisać numer ramy roweru, a także zrobić spis wszystkich części w nim zamontowanych. Jeśli na rowerze nie mamy numeru ramy możemy udać się na posterunek policji lub Straży Miejskiej i ją oznaczyć specjalnym, bezbarwnym markerem, który nawet po nałożeniu dodatkowej warstwy lakieru jest widoczny w świetle lampy UV. W przypadku rozbicia grupy przestępczej, tak oznakowany rower zostanie nam przekazany przez policję.


Zgłoszenie kradzieży na policji może okazać się niewystarczającym posunięciem. Warto także samemu spróbować odnaleźć rower za pomocą internetu. Ten powszechnie stosowany środek sprzedaży sprawia, że złodzieje często wykorzystują go do pozbycia się łupów. Jeśli będziemy mieli odrobinę szczęścia, znajdziemy ofertę sprzedaży naszego roweru na portalu internetowym. Zapamiętując charakterystyczne szczegóły roweru będziemy pewni, że to nasz pojazd.

Właściciele drogich rowerów mogą skorzystać z ubezpieczenia roweru coraz częściej oferowanego przez firmy ubezpieczeniowe.


Zabezpieczenie roweru przed kradzieżą wiąże się z zakupem odpowiedniej blokady rowerowej, pozwalającej na stabilne przymocowanie ukochanego jednośladu. Duża ilość dostępnych na rynku blokad rowerowych pozwala na wybranie tej jednej, która najlepiej sprawdzi się w naszym przypadku. Dobrze chroniony rower trudno ukraść, dlatego warto zwracać uwagę na miejsca, w których go zostawiamy i sposób w jaki go przypinamy. Nawet krótkie wejście do sklepu jest powodem do użycia blokady rowerowej. Wystarczy chwila nieuwagi i możemy stracić drogocenny dla nas pojazd.